بومیسم | شبکه اجتماعی تخصصی گردشگری
جستجو
روستای سیراوند

توضیحات

اگر از اسدآباد به سمت غرب و در امتداد جاد ه سنقر حركت كنيم بعد از طي حدود ۸ كيلو متر به روستاي يوسف آياد مي رسيم در آنجا راهي فرعي وجود دارد كه از راه اصلي سنقر جدا شده وبه سمت راست ادامه پيدا مي كند و به روستاي چنار شيخ منتهي ميشود بعد از عبور از روستاي دهنوش و قبل از رسيدن به چنار دو راهي ديگري نيز وجود دارد كه راه سمت راست به سيراوند مي رسد.از اين دو راهي روستا مشخص نيست چون در پشت باغهاي انبوه ميوه پنهان شده است جاده ابتدا از وسط زمينهاي كشاورزي عبور مي كند و قدم به قدم بر ارتفاع آن افزوده مي گردد سپس به باغها مي رسد و بعد از پيمودن راهي كه سمت راست آن كوه و سمت چپ آن باغ است به روستاي زيباي سيراوند ميرسد.
طبيعت و آب وهوا
آب و هواي روستا به علت مرتفع بودن نسبت به اسدآباد سرد تر مي باشد و زمستانهاي پر برف و تابستانهاي معتدل و خنك از مشخصات آن است وجود كوهستان از سه طرف و باغها و درختان انبوه از طرف ديگر آب و هواي فرح بخش و مناظر بي مانندي را در آنجا پديد آورده است .
قسمت شمال روستا كوهي است كه سيار ناميده ميشود و پشت سيار روستاهاي علي آباد و ايوراع چهاردولي قرار دارند در شرق هم كوهي به نام چقچقه وجود دارد (چقچقه در زبان تركي به نوعي آسياب آبي و در برخي موارد به سنگ آسياب گفته ميشود) ودليل ناميدن آن كوه به اين نام آنست كه آسيابي آبي در آن وجود داشته است پشت اين كوه هم روستاي كور كجين است با آن باد معروفش. در قسمت غرب روستا كوه بلند ديگري قرار گرفته كه تا قسمتي از جنوب هم امتداد پيدا كرده و براي ناميدن آن از دو اسم استفاده مي شود كه اولي يه كه داغ (كوه بزرگ) و يا بويوك گونئي ( گونئي در زبان تركي به معناي جنوب است) يعني كوه بزرگ جنوبي. در پشت اين كوه روستاهاي بور و قنبر آباد وقسمتي از چنار شيخ قرار گرفته است .جنوب روستا هم محل باغهاست كه تنها راه مواصلاتي روستا از كنار آن ميگذرد
باغهاي اين روستا در دو بخش اصلي پايين و بالاي ده به وجود آمده اند كه باغهاي سمت پايين از وسعت بيشتري برخوردارند .
اكثر درختهاي آن درختهاي ميوه علي الخصوص گردو است يعني درختان گردو از نظر تعداد در مرتبه اول قرار دارند وبعد بادام زرد آلو. سيب آلوچه آلو بخارا گيلاس هلو توت انگور انار انجير سماق زرشك وگلابي و ……….شايد به جرات مي توان گفت انواع ميوه ها و درختان نواحي سردسير و كوهستاني را ميتوان يافت.
راههايي باغي آن بسيار زيباست راههايي كه از روستا به اعماق جنگلهاي گردو ختم ميشود زيبايي آن به حدي است كه محال است كسي ويا غريبه اي از آن گذر كند و انگشت به دهان متحير نشود وجود چشمه هاي فراوان و گوارا به اين زيباييها افزوده است به صورتي كه بعد از طي كردن مسافتي به چشمه اي رسيده وبعد از باز هم بعد از طي مسير ديگري به چشمه اي ديگر كه نوشيدن آب انها و آبي به سرو صورت زدن خستگي را از بدن انسان دور مي كند
منابع آبي روستا جهت آبياري باغها و آب نوشيدني و مصرفي مردم از دو چشمه اصلي كه در سمت چپ و راست روستا هستند تامين ميشود كه چشمه سمت غربي ده > لاوجي< ناميده ميشود و آب اشاميدني اهالي غرب روستا و باغاتشان از آن تامين ميشود چشمه سمت شرقي ده > خور خوره< ناميده ميشود و آب آشاميدني اهالي شرق روستا و باغاتشان از آن تامين مي شود . مهمترين چشمه داخل باغها چشمه>> باغ توركيه<< يا>> باغا توركيا<< ناميده ميشود كه داراي آب سرد و گوارايي است از چشمه هاي ديگر>> كوثر بلاغي<< يا چشمه كوثر است كه در بالاي ده است و آب آشاميدني اهالي بالاي ده و باغهاي داخل آبادي را تامين ميكند از چشمه هاي ديگر بالاي ده چشمه >ني قلم< و >پيش پيش < است از چشمه هاي پايين هم مي توان از (علي بلاغي) (جويد بلاغي) يا چشمه جهود (اين چشمه متعلق به چندين خانوار يهودي روستا بوده كه سالها پيش به اسراييل مهاجرت كرده اند) ليسان بلاغي و……. طرز استفاده از آب چشمه هاي كوچك هم به اينصورت است كه آب آن در گودالهايي كه كنده شده و اصطلاحا (گوءل ) ناميده مي شود جمع شده و بعد از جمع شدن براي آبياري استفاده مي گردد(گوءل در تركي به درياچه مي گويند)زبان و فرهنگ
مردم سيراوند به زبان تركي سخن مي گويند و از طوايف مختلفي تشكيل شده اند كه بيشتر جمعيت را بشيريها دارند كه از ايل ترك آذربايجاني افشار مي باشند و از آنها به عنوان( امير محله سي) نام برده ميشود این طایفه قبل از مهاجرت به سیراوند مدتها در ترکیب ایل قشقایی وییلاق آن کوههای بختیاری بوده است كه مهاجرت زيادي نداشته اند و بعد از آنها بيات ها هستند كه از دو طايفه شيري ( شيري طايفه سي) در غرب روستا و بي (بيگي) در شرق روستا زندگي مي كنند كه طايفه شيري مهاجرت هاي زيادي داشته اند
طايفه كراني : كراني ها از ناحيه كران بين زنجان و بيجار به اين روستا آمده اند و اكثر آنها به تهران مهاجرت كرده اند (البته این احتمال هم وجود دارد که این گروه از تیره کرانی طایفه عمله ایل بزرگ قشقایی باشد).
گروه شیخی(شیخ لر) که خانواده هایی منشعب از طایفه بزرگ شیخ لر از تیره های ایل استاجلو می باشد که جهت تولیت امامزاده از فریدن اصفهان به این روستا آمده اند
قانع ها هم گروهي هستند كه اكثر آنها به تهران مهاجرت كرده اند سيد لر (سيد ها) از آذربايجان آمده اند و عده كمي در روستا هستند بيشتر مهاجرت نموده اند مجنوني ها گروه ديگري هستند كه اصالتا از باکوی آذربایجان به این روستا آمده اند ( بنا به نظر جناب عزیز محبوبی ) البته از کسانی در خود روستا شنیده ام که زائرانی از اذربایجان بوده اند که هنگام برگشت از کربلا دیگر به آذربایجان برنگشته و بنا به دلایلی (احتمالا از دست رفتن یکی از عزیزانشان و دفن در این روستا ) در این روستا ماندگار شده اند بابا طاهريها هم از ايل بيات هستند و كد خدا باباخان كه معروفترين كد خداي منطقه بود بزرگ اين خانواده بود رويهم رفته روستا داراي ۴۰۰ خانوار جمعيت است كه اگر مهاجرت ها از آن صورت نمي گرفت بسيار بزرگتر و پر جمعيت تر از الان بودلهجه ترکی در سیراوند بسیار شبیه به لهجه ترکهای قشقایی است و بنابر اظهارات پیران و کهنسالان روستا مبنی بر عشایر بودن مردم این روستا در گذشته نه چندان دور و وجود خانواده های بشیری بیات و کرانی این احتمال را تقویت می کند که بیشتر مردم این روستا خانواده هایی از گروههای افشار بیات کرانی قشقایی باشند که از حوالی شیراز به منطقه کوچیده اند.
فرهنگ و آداب و رسوم مردم همانند ساير روستاهاي اسدآباد است وفقط بياتها رسومي در عروسيها دارند كه در ميان ساير مردم روستا و همچنين ساير تركهاي منطقه ديده نمي شود در پايان عروسي مسابقه اي ترتيب داده مي شود كه بيشتر جوانان روستا كه از آمادگي بدني بر خوردارند شركت مي كنند به اينصورت كه داماد با ساز و دهل به محلي تخت و هموار ميرود در آنجا با طناب شكلي شبیه به گل پنج برگ یا ستاره پنج پر بر روي زمين توسط ريش سفيد طايفه ساخته مي شود كه به آن اوجاق يا بيات اوجاقي گفته ميشود} كه آن شكل نشاني از توتم یا تمغای ايل بيات بوده زماني كه اين ايل در تركستان مي زيسته بدین صورت که داماد وسط پره های آن ستاره و یا گلبرگ آن گل را بوسیده و در مرحله آخر وسط آن را نیز بوسیده و دستش را بالا می برد و سپس گروهي از جوانان كه حدود ۴۰۰متر دور تر در يك صف ايستاده اند با بالا رفتن دست داماد یا کوره کن با صداي قاچ (بدو) كه در گذشته از صداي تير استفاده مي شد به سمت اوجاق كه داماد در نزديك آن است مي دوند و شخصي كه اول به خط پايان برسد يك خروس چاق و چله از داماد به صورت هديه و پيشكش دريافت مي كند و نفر دوم و سوم هم به تناسب پارچه يا دستمال و هديه ديگري دريافت مي كنند كه اين مراسم با شور و هيجان خاصي بر پا ميشود گفته مي شود در گذشته به صورت مسابقه سواركاري با اسبهاي تركمني ايل بيات بوده واكنون به علت يكجا نشيني اين طايفه و نبود اسب به صورت مسابقه دو برگزار ميگردد.
عروسي هاي روستا به صورت با شكوهي اكثرا با ساز و دهل و رقصهايي گروهي با دستمال هاي رنگي انجام ميشود ولي جديدا ارگ و سازهاي جديد استفاده ميشود .به درستي معلوم نيست كه نام سيراوند چگونه به اين محل نهاده شده است البته مردم روستا آن را سيراوان تلفظ مي كنند و بر این باورند که سيراوند كلمه اي لري باشد يعني اينجا محل زندگي قومي لر يا فارس بوده است كه بعد از ورود تركها ي افشار و بيات از روستا گريخته اند و يا خود روستا را ترك كرده و به ساكنان جديد آن واگذار كرده اند هنوز بعضي از قسمت هاي روستا همان نام لري را دارا هستند مانند (گليسپه) كه همان گل اسپيد يا گل سفيد است و يا چشمه باغ توركيا كه آن محل اولين باغ تركها بوده كه مردم محلي آنرا باغ توركيا =توركها ناميده اند و طبق عادتي كه تركهاي قديمي داشته اند اينكه به محل جديدي وارد مي شدند و پس از ازدياد ساكنان ديگر را متواري ميكردند يعني ميهمان شده و بعد ميزبان را تارو مار ميكردند اين جا هم از همين برنامه استفاده شده است .
روستا از قدمت زيادي برخوردار است بصورتي كه محل اصلي ده پايين تر از محل كنوني بوده يعني جاهايي كه الان باغ و جنگل است بوده و دليل اين ادعا هم پيدا شدن آثار خانه هاي قديمي و ابزار و وسايل آنان در وسط جنگلها و باغهاست و همچنين رشته قناتهاي قديمي كه گاها پيدا مي شوند قناتهاي حاضر و آماده كه كسي از وجود آنها اطلاع نداشته است در قسمت هاي مختلف آن نشانه هايي از آثار قديمي وجود دارند كه به ذكر چند نقطه اكتفا مي كنم در پشت كوه بيوك گوئني غاريست كه محل دفن مردگان گبرها يا زرتشتيان مجوس قبل از اسلام بوده است كه همه آنها توسط قاچاقچيان عتيقه ويران و غارت شده است و همچنين محل قبرستان كنوني آثاري وجود دارد كه به علت احتمال سوء استفاده از جانب قاچاقچيان اموال زير خاكي از ارايه مطالب بيشتر خودداري مي گردد همچنين روستا در سال ۱۳۳۶ به علت زلزله ويران شد و عدهاي هم كشته شدند روستاي فعلي بعد از آن زلزله ساخته شده است كه داراي كوچه هاي منظمي است .
مردم سيراوند به ظلم ستيزي و ايستادگي در برابر خانها معروف مي باشند و ظالم ترين خان منطقه اسد آباد محمد خان چناري فرزند عباس خان معروف در اين روستا كشده شده است
روستاي سيراوند متاسفانه مانند بيشتر روستاهاي اسدآباد سالهاي زيادي درگير دعواهاي طايفه اي بود كه همين امر باعث مهاجرتهاي زياد و هدر رفتن فرصتهاي آن گرديده است كه البته چندين سال است اوضاع آرامي دارد كه جاي بسي اميدواريستحیات وحش روستا
پلنگ درنده ای بوده که سالها در کوههای این منطقه زندگی می کرده است ولی اکنون سالهاست کسی در کوهها پلنگ ندیده آخرین باری که این درنده زیبا مشاهده شده به ۴۰ سال پیش مربوط میشود که چوپانی از اهالی روستای بور آن را می بیند و سریعا به روستا رفته و اهالی را خبر میکند . روستاییان هم با هر چیزی که دم دست داشته اند به جنگ پلنگ بخت بر گشته میروند و آن را پیدا می کنند بعد از آن تیری به سمت پلنگ شلیک میشود و پلنگ زخمی میشودولی پلنگ زخمی آن چوپان را در میان جمعیت ۴۰ الی ۵۰ نفری می شناسد و به وی حمله کرده و گردن چوپان را می شکند و بعد با شلیک چند تیر دیگر پلنگ از پای در می آید و مرد چوپان هم که غلامرضا نام داشته بعد از چند روز می میرد مردم روستا بز های کوهی را نیز به یاد دارند که این بزهای کوهی که به زبان ترکی ( داغ داواری ) نامیده میشوند ۳۰ الی ۴۰ سال پیش آخرین گله های آنها را دیده و مردم به شکار آنها پرداخته اند گرگ درنده دیگریست که که الان هم در کوههای روستا یافت میشود که هر از چند گاهی به گله های روستاییان حمله میکند که امیدواریم به سرنوشت پلنگ و بزهای کوهی دچار نشود از دیگر خیوانات می توانیم از روباه خرگوش لاک پشت راسو سنجاب جوجه تیغی و انواع مار و افعی واز پرندگان هم از عقاب که به آن (دال) میگویند قرقی قمری باقرقره بلبل پرنده زیبایی که مرغ زنبور خوار نامیده میشود که اهالی روستا به آن (قز قوشی= پرنده دختر )میگویند که دارای پرهای رنگارنگ و زیباییست پرنده دیگری هم یافت میشود به نام مرغ ریسنده که لانه خود را به شکل بسیار زیبایی با پشم گوسفندان میسازد و مردم به آن ( قوتا) می گویند کبک هم از دیگر پرندگان روستاست که نر آن بسیار زیباست و به آن( گوءزل) می گویند و به ماده آن هم ( سوس)گفته میشود که متاسفانه در زمستان به شدت شکار میشوند و این که تنوع جانوری در این روستا هم منحصر به فرد است و می توان سیراوند را زیباترین روستای منطقه اسد آباد نامید.
با تشکر از خانم طاهره بیاتی بابت ارسال مطلب .

گالری / عکس

بررسی موارد - 0

نظری برای این پست ثبت نشده است

ارسال بررسی

برای ارسال نظر خود ابتدا وارد شوید یا ثبت نام کنید.

ارسال شده توسط :

روستا شناسی
روستا شناسی 2461 جاذبه ی ثبت شده

برچسب ها

جاذبه های مشابه :